نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3063
-
الف
+

«هنر» یگانه زبان راوی همزیستی ایران و افغانستان

«رضا حیدری شاه بیدک» از تاثیرات و نقش هنر در نزدیک ساختن دو کشور ایران و افغانستان سخن گفت.

در هفته ای که گذشت نمایشگاه آثار هنری مشترک هنرمندان افغانستانی و ایرانی تحت نام «هنر بدون مرز» با حضور هنرمندان و مسئولان دو کشور ایران و افغانستان در فرهنگسرای غدیر مشهد برگزار شد.

در حاشیه این نمایشگاه «رضا حیدری شاه بیدک» ، هنرمند عکاس افغانستانی در گفت و گو با آی فیلم 2 در خصوص اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و افغانستان گفت: معمولا در دو فرهنگی که از یک ریشه نباشند به دنبال اشتراکات فرهنگی می گردند اما افغانستان و ایران یک تاریخ سه هزارساله را با هم طی کرده اند و در واقع با هم یکی هستند. از همین جهت به دنبال اشتراکات بودن بین این دو کشور تلاش بیهوده است.

وی درباره برگزاری نمایشگاه «هنر بدون مرز» گفت: در این نمایشگاه شاهد همکاری هنرمندان افغانستانی و ایرانی در خلق آثار هنری بودیم. به نظر من «هنر» یگانه زبانی است که می تواند راوی این همزیستی باشد.

این هنرمند افغانستانی افزود: ما باید در عرصه هنر سرمایه گذاری کنیم چرا که دو کشور ایران و افغانستان که یک ملت هستند و می توانند از این طریق یکدیگر را پیدا کنند و به هم نزدیک شوند.

«رضا حیدری شاه بیدک» عکاس افغانستانی یکی از جوانان موفق مهاجر در ایران است که در هنر عکاسی خوش درخشیده و فعالیت‌های ارزنده‌ای در این خصوص انجام داده است.

ویدر سال 1379 در «سینما جوان» سمنان دوره فلم سازی گذرانده و پس از آن کار عکاسی را به صورت جدی تری دنبال کرده است.

شاه بیدک در سال 1394 گروهی را به نام «هر روز گلشهر» راه اندازی کرد که اکنون به خوبی سر و سامان گرفته و با مدیریت وی، برنامه‌های فرهنگی زیادی را برگزار می‌کند. این گروه در سه نمایشگاه بین المللی برازیل، جاپان و روسیه برنامه های فرهنگی تحت عنوان «خانواده بشر» برگزار کرده که شامل 25 عکس از عکاسان افغانستانی و 25 عکس از عکاسان خارجی بوده است.

گفتنی است، در نمایشگاه آثار هنری مشترک هنرمندان افغانستانی و ایرانی تحت عنوان «هنر بدون مرز»، 80 اثر هنری مشترک هنرمندان ایرانی و افغانستانی به مدت سه روز از 24 تا 27 دلو/بهمن 1398 به نمایش گذاشته شد.

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید:

«محمد حسین احمدی» خوش نویس افغانستانی : مرزی بین هنرمندان ایرانی و افغانستانی نیست

برنامه های فرهنگی مشترک، تقویت کننده دوستی و برادری ملت های ایران و افغانستان است

نقش «هنر» از زبان «سید ابوطالب مظفری» شاعر پرآوازه افغانستان

م ح/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر